The Future Workshop P2

Hej Bloggennnn

Workshop


Roller:
Facilitator: Emily
Hjælper: Morten
Fotograf: Rasmus
Skribent: Signe


Materialer:
Post-it
Papir
Tegnegrej


Tidsplan:
(5 min) 19.30-19.35: Velkommen


Kritikfasen:
(5 min) 19.35-19.40: Forklaring på kritikfasen
(7 min) 19.40-19.47: Individuel kritik (post-it)
(3 min) 19.47-19.50: Præsentation af kritik
(10 min) 19.50-20.00: Diskussion af kritik (5 kritik punkter)


Fantasifasen:
(5 min) 20.00-20.05: Præsentation af design brief
(7 min) 20.05-20.12: Individuel design (post-it og papir)
(7 min) 20.12-20.15: Præsentation af design (ingen kritik, spørgsmål) (Inkl vores)
(15 min) 20.15-20.30: Diskussion og ideudveksling af design.


Implementeringsfasen
(5 min) 20.30-20.35: Udvælgelse af det/de bedste design

(15 min) 20.35- 20.50: Videreudvikling af endelig design



Om vores intention og proces:

Da vi skulle vælge, hvilken workshop vi ville benytte os af, blev vi hurtigt draget mod the future workshop grundet implementeringen af kritik, samarbejde, demokrati og bemyndigelse (René Victor Valqui Vidale, 2006). Vi prioriterede at vores deltagere i høj grad skulle være en del af selve designprocessen, og vi ville gerne give dem så meget frirum som muligt. Hertil passede the future workshop også godt, da den rent længdemæssigt også er lidt mere omfattende end mange af de andre workshops. Her har deltagerne altsåmuligheden for at sidde fordybet i arbejdet i den gode del af halvanden time, hvilket vi kunne drage stor nytte af, både i forhold til vores egen erfaring med afholdelse af workshops, men også fordi det gav og muligheden for at få så mange ideer som muligt ud af vores deltagere.
Vi havde delt workshopprogrammet op i tre dele, kritik-, fantasy- og implementeringsfasen. Både kritik- og fantasyfasen er divergente på den måde, at de begge åbner op for alle muligheder og tillader deltagerne at brainstorme og skyde ideer afsted uden at modtage kritik. Da vi rykkede over i implementeringsfasen, blev processen mere konvergent, hvor deltagerne var nødsaget til at specificere deres ideer og arbejde mere fokuseret mod én samlet idé.  
Intentionen med at lave the future workshop var altså både at modtage inspiration fra vores deltagere og få andre perspektiver på opgaven, som vi måske ikke selv havde overvejet, og samtidig modtage kritik og feedback på vores egne ideer fra en objektiv flok af eventuelle brugere.

Kommentarer