Cognitive walkthrough og heuristisk analyse

Cognitive Walkthrough af dba.dk

Forberedelse:
Dame mellem 20-30 år, der har brugt dba.dk før.

Task description:
Finde en brugt cykel på dba.dk til under 2000kr. i Århus området.

Action sequence:
  • Gå ind på dba.dk

  • Søg på “damecykel” i søgefeltet.
    • 75% vil søge
    • 25% vil trykke på kategori (mismatch)
    • Der en risiko for at brugeren tror hun har nået sit mål nu og går direkte til at scrolle. Vi vurdere at det er ca 50% der ikke vil indskrænke søgningen.

  • Indskrænk søgning
    • Tryk på “Århus”.
    • Tryk på “Priser”
      • And then: Tryk på “0-1999 kr.”

    • Rækkefølgen af hvor man trykker ift “Aarhus” og “priser” er ligegyldige. Vi vurdere at 75% vil trykke på “Aarhus” først, da den kommer først når man scroller.

  • Scroll igennem cykler, indtil du finder, den du vil have.
  • And then: Tryk på annoncen
  • And then: tryk på skriv til sælger



User’s Initial Goal:
Andet:
Ingen kill af supergoal








Heuristisk analyse

Visibility of system status

Match between system and the real world
Ord som boks og post bruges samt ikoner som skraldespande og konvolutter, hvilket vi kender fra den fysiske verdens postsystem og vores forventninger om hvordan post fungerer.

User control and freedom
Det er muligt at komme tilbage fra et brev mm.

Consistency and standards
Ikoner bruges som standard. Bla. bruges skraldespanden om slettet post.
Normal mail layout, dog med nogle tilføjede elementer såsom kvitteringer.
Sprogbrugen i forhold til “post”, er noget som ikke bliver brugt i mail layout.
Uanset om man trykker på “indbakke”, “mit overblik” eller “eBoks” ikonet, kommer man ind på den samme side.

Error prevention
Der mangler en error prevention, hvis man kommer til at trykke på log ud - man skal til at logge ind igen med NemID, hvis man logger ud
Hvis man vil slette post, kommer der en error prevention trigger
Recognition rather than recall
nope

Flexibility and efficiency of use
Vi kan ikke finde nogen, men betragter også os selv som nybegyndere på eboks.dk. Måske en erfaren bruger vil kunne finde det. Det er ihvertfald ikke tydeligt.

Aesthetic and minimalist design
Er gældende, eftersom når man trykker på kategorier som fx. “ulæst post” ser man kun ens ulæste post. Alle funktioner er nødvendige, intet overflødigt fylde

Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Vi fandt ingen error-vinduer.

Help and documentation
Brug for hjælp står som noget af det første øverst i menulinjen. Hvis ens problem ikke kan findes gennem søgning, vejledes man videre i vidensdatabasen, hvor man kan vælger flere kategorier til at indskrænke problemet.

Kommentarer