Designsprint, Konceptbeskrivelse af design-ide og mock-up & fremtidsscenarie



Konceptbeskrivelse af design-ide og mock-up





Konceptbeskrivelse af Dokkaden

Som udgangspunkt havde vores studiegruppe valgt målgruppen 'gamere', men endte med at vælge en ny målgruppe grundet mangel på dokumentation på den valgte gruppe. Det førte så til at vi valgte målgruppen 'folk der skal slå tid ihjel'. Ideen om en retro spillemaskine henvender sig til de fleste aldergrupper, da langt de fleste er stødt på den før. Det er et tidsløst koncept, og retrospil er stadig i høj kurs, og går aldrig rigtig af mode.
Vores mock-up er en repræsentation af vores færdige produkt, som manifesterer sig som en gammeldags(af udseende) arkademaskine, som er præget af nyere teknologi. Ideen er, at spillet i sig selv forestiller et kort over Dokk1, hvor man, med sin karakter, frit kan bevæge sig rundt på Dokk1. Man kan altså gå rundt til de forskellige rum, og støder man på et udråbstegn, kan man interagere med det i spillet, og en infoboks popper op, med information om et gangværende arrangement. Herved får man både lokation, information og tilgængelighed at vide. Som bonus er der indbyggede minispil rundt omkring på det virtuelle kort, så hvis man bare vil slå noget tid ihjel (som vores målgruppe) kan man også gøre det. 'Dokkaden' opfrodrer altså både til at deltage til sociale aktiviteter, udover at den også agerer som en aktivitet i sig selv. Herved favnede vores endelige produkt både den første og den anden målgruppe.
Vil man derimod ikke blot lede efter en aktivitet, men starte en, går man bare hen til maskinen, scanner sit lånerkort på siden og får udleveret en token. Denne token er udstyret med GPS tracking og et kamera, som er forbundet til Dokkaden. Den sender altså signaler til spillet, om hvor din aktivitet foregår, og med det indbyggede kamera i den udleverede token, uploader man et billede af aktiviteten, så man kan se det på skærmen i spillet. Dette overflødiggør altså det omstændige ved at skrive hvor, hvad og hvornår man laver en aktivitet, og opfordrer andre til at deltage. Din token fungerer i øvrigt også som en signifier for, at der forestår et arrangement, som andre er velkomne til at deltage i, hvor man bare passerer forbi, og ikke nødvendigvis har set arrangementet på skærmen i Dokkaden.

Fremtidsscenarie

Samme første panel
2: Oskar går hen til Dokkaden for at se om der er nogen arrangementer.  
3: Han ser at der er et kortspilsarrangement på rampen. Det vil han se på.
4: Osker hygger sig og vinder 5 ud af 7 omgange. 
5: Oskar går hjem.






















Kommentarer