Designsprint, dag 2 (tirsdag)



Etnografisk undersøgelse:

1. interview: 
Ung mand sidder i en sofa op i mod vinduerne ud til hovedtrappen.

Hvor gammel er du?
Han er 21 år gammel

Hvad laver du?
Han læser økonomi på Universitet.

Hvad laver du på dokk1 i dag?
De havde ikke nogle forelæsninger i dag, så derfor valgte han at tage ned på dokk1 for at læse. Han føler at han er mere produktiv på dokk1 i forhold til hans lejlighed.

Hvorfor valgte du dokk1?
Han kan bedre lide at sidde på dokk1, end på det kongelige bibliotek (universitetets bibliotek), da der ofte er flere mennesker.

Hvad bruger du ellers dokk1 til og hvor tit kommer du?
1 gang om ugen cirka, kun for at læse.

Bruger du tid på enten brætspil eller computer spil?
Spiller ikke brætspil. Han spiller ofte FIFA på playstation 4. Spiller online ranked, og en gang i mellem med venner.

Hvilke spil spiller du?
FIFA

(Spiller du alene eller sammen med andre?)
Kunne du finde på at deltage i et spilarrangement på Dokk1?
Nej han bruger ikke dokk1 til underholdning, kun produktive ting på det seneste. Heller ikke hvis han endte med at holde ne pause og der var et FIFA arrengement kørende. Han vil hellere sidde derhjemme og tilgå sin underholdning.

2./3. interview:


  1. Hvor gammel er du?
23 og 50 år
  1. Hvad laver du?
23 årig: jeg er studerende i geologi
50 årig: jeg er mentor
  1. Hvad laver du på dokk1 i dag?
23: jeg har mentorsamtale
50 årig: jeg forestår en mentorsamtale
  1. Hvorfor valgte du dokk1?
23: han foreslog Dokk1, og jeg sagde jaja
50 årig: jeg bruger Dokk1 meget
  1. Hvad bruger du ellers dokk1 til og hvor tit kommer du?
23 årig: jeg bruger den ikke rigtig
50 årig: jeg bruger den meget, jeg har tit samtaler her, og så hænger jeg også tit ud her
  1. Bruger du tid på enten brætspil eller computer spil?
23 årig: ja (computerspil)
50 årig: ja (brætspil)
  1. Hvilke spil spiller du?
23 årig: Heroes of the Storm og Warcraft
50 årig: alt muligt

  1. (Spiller du alene eller sammen med andre?)
23 årig: sammen med andre
50 årig: også sammen med andre
  1. Kunne du finde på at deltage i et spilarrangement på Dokk1?
23 årig: jeg kunne nok ikke finde på at deltage
50 årig: jeg kunne godt finde på at deltage sammen med mine børn

Nutidsscenarie



Etnografisk beskrivelse (10.00-10.30)

Sektionen for gaming og spil ligger gemt væk bag rækker af bøger indeholdende biografier og krimiromaner, og fastklemt op mod den store glas-elevator. Selve området er rimelig bart, og udvalget er snævert. Der står to arkademaskiner med retro spilmuligheder, og to fladskærme med bagsiderne mod hinanden, hvor man kan spille PlayStation. Der er ingen mennesker i selve området, udover en mand, der slapper af i en af stolene tilhørende PlayStation området, hvor han sidder og skriver beskeder på sin telefon. Derudover står der to fyre fra en anden studiegruppe og afprøver spilmaskinerne. De står i stilhed og spiller hvert sit spil ved siden af hinanden, og det eneste man kan høre er deres liflige trykken på knapper- og rykken i joysticks.
Der er meget luft i området ved gamingstationerne, og meget få mennesker til at fylde det ud. Dette område bliver for det meste brugt som gennemgang til ’de lette’ bøger og de tilhørende sofaer, store skriveborde og arbejdsstationer ved vinduerne. Selve vinduerne er kæmpe store, og udgør hele væggen. Der er masser af lys. Stolene tilhørende området er komfortable, og der er et behageligt, lavt støjniveau, der bare indikerer liv i huset.

10 indsigter 

  1.          Kun de ældre af de adspurgte kunne umiddelbart tænke sig at deltage i et gaming-/brætspilsarrangement
  2.        Under observationen var PlayStation skabene låst, hvilket modstrider ideen om spontanitet/spontant opståede arrangementer der involverer gaming à at få igangsat et spil kræver en aktiv indsats
  3.         ”Jeg bruger den meget, jeg har tit samtaler her, og så hænger jeg også tit ud her” - Alle de adspurgte brugte Dokk1 som et opholdsrum/mødelokale og benyttede altså ikke nogen af Dokk1’s tilbud eller aktiviteter
  4.         Der er ingen mikroarrangementer i gang, som ikke er interne og inviterer til at andre mennesker slutter sig til
  5.         Gaming området er meget begrænset og ligger så skjult, at man nok ikke lægger mærke til det, medmindre man leder efter det
  6.         Der er ingen skiltning, der indikerer at man kan/hvor/hvad man kan spille
  7.         Der er et skilt ved PlayStation stationen, der læser; ”Gaming for børn: kig i børneområdet på niveau 2” Fokus på børnefamilier, der er intet skilt i børneafdelingen der indikerer, at unge og voksne kan spille nede på niveau 1 à det er tydeligt hvor Dokk1’s fokus er lagt  
  8.          Der er mange der sidder og venter i alle af Dokk1’s rum
  9.         Der er masser af lys og luft i alle Dokk1’s lokaler, store vinduer og talrige lyskilder à naturligt lys giver et godt miljø
  10. 10.   Gamingområdet er placeret på et fladt plan, og har ikke store installationer eller mange redskaber som mange af de andre områder à virker en anelse underspillet og af lavere prioritet end mange af de andre områder




Kommentarer