Hej Bloggen - Definition af Godt Design


Hej Bloggen!

Vi har i løbet af denne uge udarbejdet vores definitioner på gode/dårlige designs og medbragt eksempler fra vores eget liv. Vi arbejdede i forskellige grupper, ikke i studiegrupperne, sorryyyy! Eksempler på gode designs i den første gruppe var blandt andet attachement dutten på høretelefoner, en smart fjernbetjening og cykelstativer ved Rema1000. Dårlige designs bestod af en meget diskret tænd/sluk knap på computeren, en dåseåbner og låsefunktionen på en dør, der ofte betød at man skal bruge to hænder for at åbne døren. 
Vi blev derefter bedt om at definere et godt design på et så fagligt og professionelt sprog som muligt, hvilket blev til følgende: 

Et godt design er karakteriseret af et stilrent produkt, der giver en følelse af holdbarhed og brugervenlighed, som samtidig er overskueligt og appellerer til brugerens intuitive natur.

Et godt design er enkelt og intuitivt med brugervenligt interface, som har et æstetisk udtryk der ikke forstyrrer interaktionen med produktet. 

Herefter skulle vi re-designe et af vores dårlige designs, hvortil vi valgte låsefunktionen på døren.
Hvis man står med en pose i hånden og skal ud af døren, har de fleste oplevet at det ofte er nødvendigt at sætte tingene fra sig for at kunne låse op og åbne døren. 

Hertil tænkte vi, at et meget smartere design kunne være at man på indersiden af døren valgte helt at fjerne den gammeldags drejelås/nøglelås, og i stedet satte en trykknap på selve håndtaget, hvor tommelfingeren naturligt hviler. Når man holder knappen inde, kan døren åbnes med én hånd. På ydersiden er der lidt andre komplikationer, da enhver jo ikke skal kunne trykke på knappen og åbne døren. 
Se denne flotte tegning for at få et relativt dårligt billede af visionen

Derfor har vi indsat en kodelås, der får døren til at poppe op, og man med en enkelt hånd kan skubbe døren op. Dette overflødiggør også behovet for brugen af nøgler og overflødigt rodearbejde tilknyttet hertil.






Vi ses derude bloggen!



Godt Design vs. Dårligt Design
Et godt design er faktisk meget sværere at lægge mærke til end et dårligt design. Det skyldes at gode designs passer til vores behov så godt, at designet er usynligt og tjener os uden at det gør os opmærksom på det. På den anden side lægger man meget mærke til et dårligt designs mangler, da vores erindring lægger mere mærke til dårlige oplevelser.
Et "Godt Design" skal indeholde elementer såsom: 
Holdbarhed
Det er nemt at brug
Øge livsglæden
Kompakt
Brugbart
Let anvendelig
Så et godt design er en interaktion der ubemærket gøre vores hverdag lettere, og den skal være nem at bruge.

Det design jeg vil fremhæve er en forbedring af en computer oplader. Normalt kan det være svært at få den til at passe i stik kontakten, hvis transformatoren sidder i stik-enden. Derudover er de aldrig lange nok i længden, så man skal altid sidde tæt på en for at få opladt sin computer. Her har vi lavet en transformator til strøm + og rulle system (ligesom et målebånd) på hver side af den. Man kan trække begge ender ud, så det skaber en masse fri rum i forhold til hvor man vil sidde.











Kommentarer